neděle 5. října 2014

Tajemství moderního umění

„Velké umění se pozná podle toho, že jak ho člověk spatří, vyhrkne: Co to, do pr..., je?" (Damien Hirst)

Znáte ten pocit, když stojíte před nějakým moderním úžasným uměleckým dílem, všichni kolem vás pochvalně pokyvují hlavami, slova uznání se linou davem, za lístek jste zaplatili dost peněz a teď vidíte plátno s pár barevnými fleky, zvíře naložené ve formaldehydu nebo figurínu trčící ze zdi. Samozřejmě všechno se prodalo za pár miliónů. Miliónů dolarů, abychom si rozuměli. První, co vás napadne, určitě bude: Vždyť to bych zvládl taky! Jak je tedy možné, že tohle je dnešní umění? Proč se na to lidi chodí dívat? A proč jsou ochotni za to zaplatit ty nechutné sumy?! Pokud vás někdy aspoň trochu zajímal tenhle nepochopitelný fakt, mám pro vás báječnou zprávu – pusťte se do knihy Supermodelka a krabice Brillo a konečně dojdete k pochopení!

Don Thompson není v umění žádný nezkušený začátečník, což potvrzuje již jeho předchozí kniha Jak prodat vycpaného žraloka za 12 milionů dolarů, je totiž také ekonom a marketing je přesně jeho parketa, nemusíte se proto bát svěřit mu svou důvěru. Nutno říct, že jeho vášeň pro ekonomii se v knize projeví, nevyhnete se číslům, ať už v podobě cenového vývoje jednotlivých děl, finančního porovnávání nebo zmínce o majetku milionářů. Musím ale hned dodat, že vás čísla nezahltí. Jsou skvěle vyvážená pro získání dostatku informací a potřebného přehledu, ale určitě se nemusíte děsit složitých tabulek nebo grafů.

Ač vás to jistě překvapí, kniha je i doplněna spoustou zábavných příběhů ze zákulisí vzniku uměleckých děl, a také se třeba můžete inspirovat, jak správně na to. Věděli jste, že umění jde udělat i z nepořádku po velkolepé večeři? Stačí, když to pak nazvete „společenskou plastikou“. Pro trochu odvážnější je tu pak práce s lidským tělem: pomalé svlékání hlídače v muzeu, 60 minutová nahrávka soulože (ne, není to porno!) nebo obraz „namalovaný“ nahými ženami potřenými barvou, které přes plátno válely sudy.

Než se však rozhodnete pro kariéru umělce či obchodníka s uměním, raději si přečtěte i kapitoly o krachu trhu, nastudujte si, jak fungují aukční domy (hlavně Christie's nebo Sotheby's, míříte přeci vysoko) a neuškodí ani nahlédnout na minulost slavných osobností z těchto kruhů. Don Thompson nás nebude vyčerpávat zdlouhavými životopisy, ale nastíní pár důležitých okamžiků ze životů takových velikánů jako je Andy Warhol, Damien Hirst, Cattelan nebo trochu exotičtější Takaši Murakami a Aj Wej-wej.

„Smrt, rozvod a dluhy se postarají o to, aby aukční trhy měly vždycky dostatek uměleckých děl.“ (Edward Dolman)

Kniha se tak stává průvodcem moderním uměním tou zábavnější formou. Je psána jednoduše a témata jsou skvěle prostřídána, takže když začnete mít pocit přílišného nashromáždění faktů, ihned vám bude odlehčeno něčím mnohem zajímavějším. Je skvělá pro začátečníky a troufám si říct, že svými drobnými detaily zabaví i ty pokročilejší čtenáře. Existuje spousta knih o Leonardovi da Vincim nebo Rembrandtovi, ale mnohem méně děl o umělcích, kteří jsou v tom dnešním světě s námi. Proto pokud vás toto téma již zajímá, nebo jste se pro něj právě rozhodli, tahle kniha by vás neměla minout.

Hodnocení: 90%

Shánějte například v knihkupectví Neoluxor!


Žádné komentáře:

Okomentovat