úterý 11. března 2014

Těší mě, Hitler.

Pan Hitler mě moc bavil. Přesněji: moc mě bavil v nové knize Už je tady zas. Hitler totiž přišel mezi nás.

Bylo roztomilé sledovat, jak se potýká s dnešní dobou a všedním životem. Líbily se mi jeho nicotné problémy (z kterých vždy dokázal udělat světovou záležitost), přímé vystupování a jedovatý humor. Ocenila jsem i jeho vlídnější vyobrazení (shovívavost, tužby, přání) a konečně se na něj začala dívat i s jistou lidskostí. Bohužel problémem bylo, že celkově mi nakonec přišel lehce připitomělý.

Nějak mi totiž nejde do hlavy, proč by natolik chytrý člověk, nedokázal pochopit, že jeho jméno budí v dnešní době pozornost. Ano, má být po smrti, to vědí všichni, i on sám. Přesto se chová, jako by jeho současná přítomnost byla zcela normální. Diví se, proč po něm lidé chtějí jeho „opravdové jméno“ a proč nikdo nechápe, že je skutečně Hitler. Zpočátku je to ještě pochopitelné, ale časem mě jeho údiv lehce rozčiloval.

Celkově to vidím tak, že se Hitler stal dobrou záminkou, jak se „vynadávat“ na současné dění v Německu a vlastně v celém světě. Chápu to. Ač je to plné německé politiky, opravdu nebudete mít problém se s postavami sžít. Ono když budete v úzkých, stačí si místo toho dosadit kdejaký jiný stát s jeho politiky, tiskem, lidmi, denním životem... Náhrada bude dostatečná. Možná i lepší. Věřte mi. 

Kniha je tak plná krásných „mouder“, která opravdu pobaví. (Přiznávám, občas se jedná o klišé vtipy typu Ikea, Wikipedie, Starbucks, apod.) Faktem je, že asi nebudete mít dlouhý záchvat smíchu, ale ono i to ušklíbnutí s posměšným frknutím má něco do sebe. Někomu by to snad mohlo i trochu otevřít oči. Určitě vás to však dovede k zamyšlení nad dnešním světem, současnými hodnotami a problémy. 

„Všichni ovšem víme, co si myslet o našem tisku. Hluchý zapisuje, co mu diktuje slepý, vesnický blázen to rediguje a kolegové z ostatních redakcí opisují.“ 

Trefné. (Bohužel mě opět další kniha přivedla i na myšlenky přelidnění. Sakra, to ten neřešitelný problém bude teď všude?!)

Závěrem bych snad jen dodala, že se velice příjemně čte, nejedná se o nic náročného, ani přehnaně historického či politického. Nemějte obavy. Hitler vás bude bavit. Tak jako mě. :) 

PS: Nebo aspoň budete mít vtipný designový prvek do své knižní sbírky. :)

PPS: Pro mého bratra a další umělce: „Patrně to dnes nebylo jiné než kdysi na vídeňské Akademii, kam jsem plný naděje přinesl svoje návrhy a kresby: omezenci sžíraní závistí ještě stále brání v rozvoji svěžím geniálním osobnostem, neboť nedokážou snést, že lesk těch, již je převyšují, deprimujícím způsobem přezáří plamínek jejich vlastního ubohého světélka.“ – To jen abyste věděli, co jsou takoví lidé zač. :)) 

4 komentáře:

  1. Máš knížku v tištěný podobě? Mohl bych si ji časem půjčit?

    OdpovědětVymazat
  2. Mám a když k ní budeš hodný, tak i pujčím.=)

    OdpovědětVymazat
  3. taky na ni budu hodná :-) prosím půjčíš mi ji potom taky?

    OdpovědětVymazat
  4. Není problém, dovezu, připomeň. :)

    OdpovědětVymazat