sobota 26. července 2014

Já budu tvým vládcem!

Ač to bude pro mnohé z vás nudné, pustila jsem se dnes do trochu jiného tématu. Nebojte. Pořád jsme a budeme u knih. Ale jakých. Kazím si prázdniny školní četbou. Není to tak zlé. Asi už jsem zmínila, že jsem šprt. 

Jako historik se trochu stydím. Musím se přiznat. Vladaře jsem četla až teď. Já vím, je to zatraceně pozdě. Ale upřímně, Machiavelliho dílo mi nijak zásadně nechybělo. Znala jsem ho. Věděla jsem o něm. Tušila jeho obsah. Stačilo to. 

Přesto jsem se rozhodla tuto mezeru do státnic zaplnit. Hodně profesorů a vzdělaných lidí o něm rádo debatuje. A člověk nikdy neví, kdy se mu to bude hodit, přeci jen je to základ. Ale nejsem si jistá, jestli právě proto mi Machiavelliho myšlenky přišly tak logické a jasné, nebo zda mi něco uniká. 

Niccolo Machiavelli byl florentský rodák, jenž se jako správný renesanční tvor věnoval mnoha intelektuálním aktivitám. Tak se nakonec stal i spisovatelem a právě pro svá díla je až dodnes uznáván. Nebo snad někdo z vás ještě nikdy neslyšel o díle Vladař? Pokud ne, snad to ani nikomu neříkejte. Kniha byla napsána již na počátku 16. století, a tak chápu, že pro mnohé už nejsou rady ohledně vládnutí a správného vedení státu nijak zvlášť lákavé. (Ale buďme upřímní, nakonec by se to v Čechách i některým hodilo.) Přesto pokud neplánujete v nejbližší době ovládnout nějakou zemi, kniha vám aspoň dopřeje různá morální zamyšlení. A taky si krapet provětráte dějiny. 

Ani nevím, co přesně jsem od knihy čekala, ale nic velkolepého se nedostavilo. Maličká, uzoučká kniha rozdělená na 26 tenkých kapitol. Žádná sláva. Kniha se čte jednoduše, rady jsou jasné a srozumitelné, není to nic složitého. Ba právě naopak, všechno zní jak pro laiky. V jednu chvíli si člověk říká, že by z fleku dokázal vládnout jak Florencii, tak rovnou i celé Itálii. Pak jsem ale usoudila, že právě ta nejjednodušší pravidla, bývají také ta nejtěžší. A Niccolo zjevně ví, o čem mluví. Projdete si s ním mnohé povinnosti, vztahy k poddaným a vojsku, poučí vás o vhodných a nevhodných vlastnostech, upozorní na typické chyby začátečníků. Abyste mu věřili, vše vám podloží na již uplynulých událostech, blízkých i vzdálených jeho době. 

Jednoduše shrnuto, pokud máte chuť se trochu vzdělávat, tak do toho klidně běžte. Sfouknuté to máte za chvíli a vždycky vám to něco dobrého dá. Minimálně dobrý pocit z toho vzdělávání. A příště už se budete moct aktivně do některé z intelektuálních debat zapojit. :)

PS: Pokusím se dodat nějaký pěkný obrázek časem. 

PPS: Raději ale nic neslibuji. 

Žádné komentáře:

Okomentovat